Jei prezentacijos metu užsikirtote…

 

„Žmogaus smegenys yra nuostabus dalykas. Bet gerai veikia tik iki to momento, kai atsistoji sakyti kalbos“ (amerikiečių rašytojas Markas Twainas).

Taip atsitikti gali kiekvienam. Net profesionaliam kalbėtojui. Prezidentui, direktoriui ar dėstytojui. Sakant svarbią kalbą ar atsakingos prezentacijos (pateikties) metu – staiga ateina momentinis „užtemimas“: nerandate tikslaus žodžio, nesėkmingai formuluojate, pametate mintį, nebežinote, ką sakyti. Net ir trumpa pauzė kalbėtojui tokiu atveju atrodo kaip silpnumo požymis…

Ar tikrai yra taip baisu, kaip gali atrodyti? Ne! Tyrimais nustatyta, kad netgi 5 sekundžių tylą auditorija priima kaip kalbėtojo susimąstymo pauzę. Be to, klausytojai juk nežino, ką ketinate daryti toliau, tad jei trumpam nutilsite, daugeliui atrodys, kad veikiate tikslingai.

Pirmiausia pasistenkite nusiraminti. Jeigu greitosiomis nepavyko prisiminti, ką norėjote sakyti arba atrasti reikiamos vietos užrašuose, gali padėti 10 strategijų, kurias naudoja patyrę viešų kalbų sakytojai, konferencijų pranešėjai, seminarų vedėjai, dėstytojai, prezentacijų (pateikčių) autoriai…

Prisipažinimas

Saugiausia išeitis – atvirai prisipažinkite publikai, kad pamiršote, apie ką norėjote papasakoti. Nėra nieko žmogiškesnio negu nuoširdžiai pripažinti savo nesėkmes. Ir dažniausiai atsiranda bent vienas draugiškai nusiteikęs klausytojas, kuris padeda atrasti siūlo galą.

Apibendrinimas

Elegantiškas būdas išeiti sausam – trumpai pakartoti arba apibendrinti anksčiau pasakytus pagrindinius prezentacijos dalykus ar paskutinę potemę. Laimėsite laiko. Ir gali būti, kad per tą laiką surasite pamestą tęsinį. O jei ne – nuspręsite, apie ką kalbėti toliau.

Klausimai auditorijai

Kreipkitės kontroliniais arba mandagumo klausimais: „Beje, gal šioje vietoje kyla klausimų?“ Klausytojai pasijus vertinami rimtai – juk kalbėtoją domina jų poreikiai ir nuomonė! Trumpa pauzė bus labai natūrali, ir net jei per ją neprisiminsite minties, galėsite paprasčiausiai peršokti prie kitos temos.

Retoriniai klausimai

Jei rengdamiesi pateikčiai (prezentacijai) turite laiko, pamąstykite, kokie klausimai gali rūpėti publikai. Kai įmanoma, iš anksto pasiteiraukite kelių būsimų klausytojų: kas jiems būtų aktualiausia iš jūsų pranešimo temos. Turėkite tokius klausimus atsargai. Jei netikėtai užstrigsite, pasinaudokite jais ir iškelkite publikai aktualų retorinį klausimą. Ir atsakykite į jį.

Diskusija

Inicijuokite diskusiją tarp klausytojų – laimėsite ne tik laiko, bet ir padidinsite publikos aktyvumą. Kai nutaikysite tinkamą progą, apibendrinkite diskusiją ir nukreipkite pokalbį norima linkme.

Akims paganyti

Panaudokite vaizdines priemones: galbūt galite padalinti produkcijos pavyzdžių, lankstukų, diagramų ar kitko, kas patrauktų klausytojų dėmesį ir padidintų susidomėjimą, o jums paliktų laiko ramiai pasirengti kitiems žingsniams.

Kortelės

Kai kurie kalbėtojai (ir TV laidų vedėjai) svarbiausius teiginius arba pasisakymo schemą susirašo atviruko dydžio kortelėse. Turėdami tokį suflerį, nepamesite minties ir greitai susiorientuosite. Be to, rengiantis raštu, padidėja atminties pajėgumas.

Autoritetai ir pavyzdžiai

Dėl viso pikto turėkite tinkamą vaizdingą citatą, anekdotą arba pavyzdį iš praktikos – juos galima susirašyti atskiroje kortelėje ir turėti po ranka.

Pauzė – intrigai sukurti

Patyrę kalbėtojai savo kailiu yra išbandę įdomų dalyką. Kai kelis kartus specialiai darai reikšminių pauzių intrigai sukurti, klausytojai prie jų pripranta. Ir jei netikėtai pameti mintį, publikai atrodo, kad ir vėl bus kas nors netikėto – jokio neigiamo vertinimo. Tiesa, norint pauzes naudoti kaip galingą iškalbos priemonę, reikia turėti patirties. Ir drąsos.

Netikėtas triukas

Pranešėjai retai išnaudoja dar vieną krizės valdymo strategiją: kraštutiniu atveju galima paskelbti trumpą pertraukėlę (pasiūlant išgerti kavos, parūkyti, pakvėpuoti grynu oru ar pan.). Tokius pasiūlymus prezentacijų metu publika retai atmeta. Dar rečiau pastebi, ką tokiu pasiūlymu pridengėte…

Arturas Laskauskas, prezentacijų konsultantas

© Arturas Laskauskas. Visos teisės saugomos.

Cituoti ir kitur skelbti galima tik nurodant autorių ir šaltiinį: www.prezentavimas.lt

© Henrik G. Vogel / pixelio nuotrauka

2 atsakymai į “Jei prezentacijos metu užsikirtote…”

  1. Taip logiškai išvedžiojant, sėkmingiau išsisukti gali tie, kurie sau prisipažysta, kad nėra labai tobuli ir išanksto pagalvoja apie tai, kad gali suklysti.. Bet ar toks išankstinis išsisukimo kelių ieškojimas neskatina pačios klaidos atsiradimo? Vat ydomu kas labiau klysta, tie, kurie leidžia sau klysti ar tie, kurie įsitikinę savo teisumu/neklytamumu/tobulumu?

  2. Ne, išankstinis pasiruošimas potencialiam užsikirtimui (ar klaidai) būsimos kalbos metu – neskatina klaidos atsiradimo. Tai gelbėjimo ratas, kurį turėdamas po ranka, mažiau bijai nesėkmių, nes daug bėdų ir prisigaminam, kai bijom ir blokuojamės.
    O kas labiau klysta – paliksiu atvirą klausimą 🙂

Komentuoti: Žydrūnas Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *